Det er mulig å redusere antallet tilfeller av alvorlig burnout – og dermed holde både produksjonsflyten og humøret oppe i organisasjonen. Denne artikkelen gir deg noen tips og råd til hvordan du kan motvirke utbrenthet hos ansatte.
Artikkelen er basert på episode 49 og 55 av podcasten vår. Hør gjerne episodene i sin helhet hvis dette er et tema som interesserer deg.
Men først: Hva er utbrenthet?
Verdens helseorganisasjon (WHO) klassifiserer utbrenthet (eller burnout) som et syndrom som utvikles når kronisk stress på arbeidsplassen ikke blir håndtert på riktig måte.
Dette er kort sagt en utmattelsestilstand som kan gjøre det vanskelig å håndtere både jobben og andre deler av livet. Dette er tilstanden man har havnet i når det ikke hjelper å hvile en helg eller ta en uke ferie.
Utbrenthet forbindes med høyt stress over tid, og påvirker både den fysiske og mentale helsen. Vanlige symptomer på utbrenthet inkluderer søvnforstyrrelser, konsentrasjonsvansker, følelsesmessig utmattelse og andre kroppslige plager.
Ifølge psykolog Brage Kraft viser 25 % av befolkningen til enhver tid symptomer på mild utbrenthet. 2 % er alvorlig utbrent, noe som ofte fører til sykemeldinger. Det er derfor viktig å ta problemet på alvor og finne måter å forebygge og håndtere utbrenthet på.
Hvordan kan vi som arbeidsgivere og HR-ledere bidra til en god psykisk helse?
I episode 55, GTD and Mental Health, snakker vi om å takle hverdagens utfordringer på jobb. God psykisk helse forutsetter at arbeidstakeren har generell tilfredshet og føler at hen kan bidra på flere arenaer i livet. Jobben skal tross alt ikke være altoppslukende; man skal også ha tid til eksempelvis familieliv eller frivillig arbeid.
De fleste opplever å føle seg overveldet i perioder. Spørsmålet blir om man klarer å hente seg inn i tide. Det er mye den enkelte kan gjøre selv, men det er også viktig at arbeidsgiver legger til rette for såkalt “work-life balance” og en hverdag med et sunt stressnivå.
Hvordan kan vi motvirke utbrenthet hos ansatte?
- Sørg for at forventningene er realistiske, også i hektiske perioder
- Gjør det enkelt for hver enkelt å få oversikt over sine oppgaver og ressurser ved å ha en struktur som gjør at de ansatte slipper å huske på alt
- Tilby fleksibel arbeidstid eller -sted hvis mulig
- Gi de ansatte mulighet til å påvirke egen arbeidshverdag
- Gi de ansatte kompetansepåfyll ift det å strukturere oppgavene og prosjektene best mulig gjennom et kurs i Getting Things Done (GTD)
- Tilby trening i arbeidstiden
- Tilby coaching eller samtaler med bedriftshelsetjenesten som et forebyggende tiltak for de ansattes mentale helse
- Gjør hyggelige ting sammen i arbeidstiden
- Bygg en positiv og støttende kultur
- Invester i lederutvikling slik at lederne har kompetansen og verktøyene de trenger for å følge opp punktene over, for eksempel gjennom et kurs i Crucial Conversations
“Hadde jeg hatt GTD tidligere i karrieren hadde jeg ikke blitt utbrent”
Dette utsagnet tilhører vår egen Morten Røvik. Han har selv opplevd alvorlig utbrenthet, noe han forteller om i podcast-episode 55. Hadde han tatt i bruk Getting Things Done-metodikken før det ble for mye stress, mener han altså at han ville unngått utbrenthet og langvarig sykemelding.
Dette er mulig fordi GTD gir deg et sett med verktøy som hjelper deg å være mer bevisst på hvordan du bruker tiden og energien du har tilgjengelig.
– Noen symptomer på at du har dårlig mental helse, kan være dårlig søvn, lite energi og/eller at du ser mørkt på livet. Disse henger ofte sammen. Et lite tips: skriv ned bekymringene dine før du skal sove. Ha penn og papir på nattbordet, eller bruk mobilen. Når du har skrevet ned det du bekymrer deg for, kan du fortelle deg selv: “dette skal jeg se på i morgen, men nå skal jeg sove”. Når hjernen din stoler på deg, kan du hvile, sier Røvik.
Mye av stresset i arbeidslivet handler om at vi har ubalanse mellom forventninger og realistiske muligheter. Kronisk stress gjør oss nervøse og sinte. Vi blir også dårligere til å ta avgjørelser.
Her er flere råd til hvordan du selv kan komme ut av det farlige stresset:
- Jobb med å slippe taket i ideen om at du må gjøre alle fornøyd hele tiden
- Ha passelig mye å gjøre, ikke ta på deg mer enn du rekker
- Få alle oppgaven dine inn i et system du stoler på (Getting Things Done hjelper deg med dette)
- Sett av litt tid hver uke til å gå over ukens gjøremål og se om du er der du skal være
- Tenk over om du får tid til å gjøre tingene som er meningsfylt for deg – er du motivert?
- Se om du kan finne måter å være mer tilstede her og nå, for eksempel gjennom meditasjon
Vi har skrevet mer om å redusere faren for utbrenthet her.
Getting Things Done senker stressnivået og forebygger utbrenthet
Vårt kurs i Getting Things Done kan hjelpe deg å holde ansatte på jobb. Metoden vi lærer bort gir en økt følelse av mestring, produktivitet og glede. En britisk undersøkelse fra 2016 viste at 81 % av kursdeltakerne ble lykkeligere etter at de startet med GTD.
I tillegg gir GTD deg et system for å sørge for at oppgaver ikke faller mellom stolene like lett. De som praktiserer metoden har mer oversikt over sine ukentlige gjøremål og målsetninger. Dette kan ha stor effekt på hele organisasjonen, spesielt med tanke på tidsstyring og meningsfylt produktivitet.
Husk at de ansatte er mer enn bare arbeidskraft. De har familier, fritidsaktiviteter, oppgaver og verv, og skal ha det godt med seg selv hele døgnet. Ved å hjelpe dem å forvalte tiden og energien sin bedre, får bedriften mer opplagte og produktive arbeidstakere og de ansatte blir lykkeligere.