Denne artikkelen om Behandle ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 5. mai 2013. Den er fjerde artikkel i en serie. Se oversikt over alle publiserte artikler her.
Forrige uke kikket vi på fase 1 i Getting Things Done (GTD) metodikken: Samle. Nå som du har samlet de løse trådene, må du beslutte om du skal gjøre noe med dem, og eventuelt hva.
For å få full oversikt over hva du har tatt på deg, må du først samle alt som har din oppmerksomhet, og alt som fysisk eller digitalt virvles inn i virkeligheten din. Deretter må du behandle og beslutte: – Hva er dette? – og – Kan jeg gjøre noe med dette?
Behandlefasen er det mange som hopper over. Det resulterer i bunker med ”høh”.
”Høh” er for eksempel fysisk papir i en haug på pulten, eller epost som hoper seg opp i innboksen din. Du tenker: – Høh… hva er dette for noe? – Neimen om jeg vet. Jeg legger det her, så blir det ikke borte…
Du ender dermed opp med bunker av løse tråder. Problemet er bare at slike bunker kan inneholde viktige ting du kanskje skulle ha gjort noe med. Og så lenge du ikke beslutter hva en løs tråd betyr, vil den kreve din oppmerksomhet og beslaglegge kapasitet i hodet ditt.
Behandle
Se på tingen. Spør deg selv: – Hva er dette? – og – Kan og skal jeg gjøre noe med dette? Svaret på det siste er enten Ja eller Nei. I GTD finnes det nemlig ingen ”kanskje”-kategori – bare Ja eller Nei. Dette er noen ganger et vanskelig valg å ta – men helt nødvendig. Du må beslutte hva de løse trådene betyr for deg – bare slik får du full oversikt over alt du har tatt på deg. Unnlater du å beslutte – ja, så er det også en beslutning: Du beslutter at den løse tråden får leve sitt eget liv.
Beste praksis: Beslutt hva den løse tråden betyr – når den dukker opp. Ikke legg noe tilbake i innboksen før du har besluttet hva det er og hva du skal, om noe, gjøre med det. Når du er ferdig med å Behandle og Organisere – så er innboksen tom. Du har nå Inbox Zero. En følelse av lettelse følger som regel med.
Behandle og Organisere skjer ofte nesten samtidig. Neste uke skal vi kikke på Organisere. Da vil du lære å parkere resultatet av beslutningene dine i et system. Systemet blir så stedet du går til for å velge oppgaver.