Denne artikkelen om Få mer kontroll og oversikt ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 06.04.2014. Se oversikt over alle publiserte artikler her.
Få mer oversikt og kontroll
Spørsmål: Jeg har jobbet i litt over et år i min nåværende jobb. Jobben er fin den, men jeg klarer ikke å holde oversikten over alt jeg har å gjøre. Jeg glemmer ting og kommer bakpå. Hvordan kan jeg få mer kontroll og oversikt i jobbhverdagen?
– Tore H
Jobbeksperten: Du ønsker å oppleve mer oversikt og mer kontroll på jobben. Dette vil kreve at du lærer deg – og bygger – nye vaner. Før du overhode begynner å jobbe inn disse vanene er det viktig at du:
– forstår hvorfor du trenger disse vanene – les mer under.
– beslutter at “dette vil jeg prøve”.
Lag lister
Den enkleste og mest effektive måten å få oversikt på, er å lage lister over alt du har å gjøre. Og med alt mener jeg ALT. Ikke bare enkelte av forpliktelsene dine, men alle.
Hvorfor? Jo – fordi du kun kan ha god samvittighet for de tingene du vet du ikke gjør. Hvis du ikke har den fulle oversikten over alt du har sagt ja til, har du heller ikke oversikt over alt du har sagt nei til.
Tøm hodet
Før du lager gode lister, trenger du å tømme hodet. Er hodet fullt av ideer, tanker og forpliktelser, er det lite plass igjen til klare tanker. Og for å lage gode gjennomtenkte lister må du kunne tenke klart. Tømme hodet gjør du enkelt ved skrive ned alt som har din oppmerksomhet.
Ukentlig revisjon
Når du har skrevet ned alt og ut av hodet gjelder det å fortsatt holde det utenfor hodet. Da bevarer du oversikt og kontroll. Den beste måten gjøre dette på er å se på alle forpliktelsene jevnlig. Hvor ofte? Det avhenger av hvor mye dine prioriteringer endrer seg. Men Getting Things Done (GTD) – metodikken anbefaler minst én gang i uken.
Dette kalles den Ukentlige revisjon. Denne er helt nødvendig for at du skal stole på at listene inneholder en fullstendig og oppdatert oversikt over alle forpliktelsene dine. Hvis du ikke stoler på systemet , så slutter du å bruke det. Slutter du å bruke det, så flytter alt inn i hodet igjen – og du mister oversikten og kontrollen.
Så tøm hodet, få ting inn på lister og se på listene en gang i uken.
Lykke til med få oversikt og kontroll!
Morten P. Røvik