Denne artikkelen om Tidsstyring, konsentrasjon og indre uro ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 29.05.2016. Se oversikt over alle publiserte artikler her.
Bedre konsentrasjon og bedre magefølelse for hva som er viktigst
For en tid tilbake skrev du om tidsstyring. Men hvordan kan jeg prioritere hva jeg skal jobbe med? Jeg har blitt god til å tømme hodet og skjerme meg for avbrytelser når jeg jobber. Men jeg synes det er vanskelig å holde fokus fordi jeg har en indre uro. Hva kan jeg gjøre?
Om du klarer å skjerme deg fra distraksjoner og avbrytelser, så er det duket for å kunne tenke de store tankene. Jeg tror kanskje din indre uro har sammenheng med at du ikke vet om det du holder på med er det viktigste du kan holde på med? Og vet du ikke det, så oppstår det fort en indre uro, en kognitiv dissonans: “Er dette faktisk det viktigste jeg kan jobbe med nå?”
Hva er viktigst?
Så hvordan kan du vite hva som er riktigst å prioritere akkurat nå? Hvordan kan du bedre konsentrasjon og bedre magefølelsen? For å finne ut av det må du vite hva som er viktig. I Getting Things Done (GTD) – metodikken finner vi en modell vi kaller Fokushorisonter for å kartlegge dette. Denne består av forskjellige nivåer og hjelper deg til å tenke omkring hva som har verdi og hvilke prinsipper du har i livet og på jobb.
Ansvarsområder
Vi pleier ofte å starte her for danne en basis. Her må du sette deg ned og skrive hva du har faktisk ansvar for. På jobb og privat. Jobbene vi har i dag er ofte av skiftende natur, og det kan hende du ikke lenger jobber med akkurat det du ble ansatt for? Da kan det være greit å involvere sjefen og spørre om hva som forventes av deg. Hva har du egentlig ansvar for å holde i gang? Jeg snakker med mange som har blitt en smule overrasket over resultatene av en slik samtale.
Skriv ned hva du/dere kommer frem til og se på det jevnlig til det sitter litt mer i ryggmargen. Og kommer du fortsatt i tvil, så ta en kort avklaring med sjefen om hva hun/han tenker. Prioriteringer skifter fort i denne verden.
Når du da Behandler og Organiserer det som kommer til deg, så kan du bruke hva som er verdifullt som beslutningsgrunnlag for å bestemme hva som skal få din oppmerksomhet og hva som ikke skal få det.
Bedre konsentrasjon og magefølelse
I tillegg så vil du få en bedre konsentrasjon og magefølelse i hverdagen for at det du jobber med akkurat nå faktisk er det viktigste som du kan jobbe med. Du beveger deg fra håp til visshet. Og det gir ro.
Delta på et veldig praktisk-orientert “hands-on” seminar som lærer deg de fem stegene i Getting Things Done® (GTD). Etter kurset har du fått etablert et GTD® system for å håndtere alle dine forpliktelser. Du vil lære den grunnleggende tankeprosessen for å kunne fatte tydlige beslutninger og holde deg ovenpå dine forpliktelser.