Denne artikkelen ble skrevet til Aftenpostens jobbsider, og ble publisert 19.04.2017. Lær deg GTD du også! Den raskeste veien til å komme i gang med metodikken er gjennom GTD Oppstartspakke.
Spørsmål: Jeg synes det kan være vanskelig å konsentrere meg på jobben med alle epostene som renner inn. Finnes det noe forskning på området? Og hva anbefaler du å gjøre? Hilsen Ada
Jobbeksperten: Det finnes mye forskning som viser til hvor skadelig det er for din produktivitet og din helse å tillate deg selv å bli avbrutt hele tiden.
Adam Alter (Ph.D. i psykologi) ved New York University har tidligere i år gitt ut boken “Irresistible: The Rise of Addictive Technology and the Business of Keeping Us Hooked“. Her viser han til forskning som påstår at i snitt så åpnes og leses epost i løpet av 6 sekunder etter de plinger inn på mobilen eller PCen. Forskning viser også at det kan ta mellom 15 sekunder og 25 minutter å komme tilbake i flytsonen om du blir avbrutt.
Om du tenker kreativt og problemløsende samtidig som du stadig blir avbrutt av epost, så avbrytes ikke bare arbeidet, men også din tankerekkefølge. Den må da hentes opp igjen. Det å hoppe mellom epost og arbeid som krever tenkning gjør at tidsbruken øker med mellom 50% og 150% og sannsynligheten for å gjøre feil øker. Det kan igjen lede til negativt stress med engstelse og uro, hjerte- og karsykdommer, vektøkning med mer.
Så hva kan du gjøre?
Det er enkelt å bøte på dette, men det krever en bevisst innsats over tid. Gjør følgende: Skru av all varsling på epost. Både på PC/Mac, nettbrett og mobilen. Og merk hvor deilig og stille det blir. Nå er det opp til deg hvor ofte du ønsker å sjekke epost. Ikke de som tilfeldigvis sender deg en epost.
Om du fortsatt kjenner trangen til å sjekke epost ofte, så kan det være et symptom på din digitale avhengighet, ifølge Adam Alter. Og dette kan du faktisk gjøre noe med selv. Tar du sjansen?