Denne artikkelen om Få kontroll og behold den ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 17.01.2016. Se oversikt over alle publiserte artikler her.
Få kontroll og behold den
Jeg har så mye å gjøre på jobben etter nedbemanning at jeg ikke vet hvordan jeg kan klare å få til alt. Dette stresser meg, og jeg tror jeg beveger meg mot en sykemelding. Har du noen enkle tips som kan bedre min situasjon?
Det første du kan gjøre er å innrømme at “Det er mer å gjøre enn det finnes tid”. Dernest kan du innarbeide 5 nye enkle vaner.
Tøm hodet
Hver dag når du ankommer jobb, setter du deg ned i 5-10 minutter. Skriv ned alt som har oppmerksomheten din: Ting som plager deg, ting du må gjøre noe med, eller ting du kanskje skulle ha gjort noe med.
Det at du skriver noe ned, betyr IKKE at du forplikter deg til å gjøre noe med det – du skal kun få det ut av hodet. Så lenge det er i hodet, vil det bare oppta verdifull plass i hjernen din. Ved å skrive noe ned, får du det ut av hodet.
Gjenta samme øvelse før du går hjem. Legg merke til følelsene dette fører med seg. Antakelig får du en god opplevelse av lettelse. Eller kanskje en engstelse over alt som ikke er gjort – denne vil i så fall forsvinne etterhvert som du blir konsekvent med å tømme hodet.
Beslutt
Se jevnlig over listen du har skrevet – minst én gang om dagen. Beslutt om du skal gjøre noe med den enkelte tingen, og i så fall hva. Bestem så den første synlige handlingen du skal gjøre for å komme nærmere målet. Dette kalles den Neste handling i Getting Things Done (GTD) – metodikken.
Organisér
Skriv ned den Neste handlingen på en liste – eller i kalenderen, dersom det haster med å få den gjort. Dette kalles å organisere, og sørger for at du finner igjen du skal gjøre når du trenger det. Om du har noe du ikke skal gjøre noe med nå, men som du ønsker å se på seinere – så skriv dette på en liste du kaller Engang/kanskje.
Behold oversikten
For å beholde oversikten, og sørge for tingene du har tømt ut av hodet forblir utenfor hodet, må du se over alt jevnlig. Det kalles Revisjon. Her ser du over kalenderen og listene dine, og sørger for at du ikke får noen overraskelser.
Gjør!
Nå har du laget en liste over de tingene du har besluttet å gjøre noe med. Du har dessuten ført tingene som haster inn i kalenderen. Sannsynligheten vil dermed øke for at du gjør de viktigste tingene – og noe av trykket og stresset vil forsvinne.
Lurer du på om GTD er noe for deg? Les hva andre mener om GTD.
Lykke til!