De som har fulgt denne bloggen en stund vet at jeg sverger til GTD. Det ikke så mange vet er at jeg av natur er et notorisk surrehue som ville ha glemt navnet mitt om jeg ikke ofte er nødt til å skrive det ned.
Dvs uten en systematisk tilnærming til å huske ting ville jeg rota noe veldig. Jeg har vært klar over dette lenge og har siden de sene tenårene lett etter hjelpemidler som skal hjelpe meg til å organisere livet.
Jeg har testet mange slike systemer bl.a TimeManager og flere andre mindre kjente tilnærminger. Men det som kjennetegner de alle er at de baserer seg på at: bare du bruker dette verktøyet eller systemet så blir du organisert. Ingen av de lærer deg gode vaner. Det gjør GTD.
GTD er enkelt forklart; et sett med gode vaner som henger sammen og danner en ny måte å håndtere livets alle oppgaver og forpliktelser. Denne vanen kan læres.
GTD vaner:
- Samle alle forpliktelser og oppgaver utenfor hodet
- Prosesser disse – bestem “Hva er dette egentlig?”
- Strukturer – beslutt hva du skal gjøre
- Revider – gå igjennom oppgavene jevnlig
- Gjør – utfør dine neste handinger
Klarer å du begynne å samle og revidere har du kommet et godt stykke på vei. Lykke til!
Hvordan håndterer du dine forpliktelser?