Jobber du samtidig som du er i Teams-møter for å spare tid? Det reduserer produktiviteten din mer enn du tror. Her er en bedre måte å gjøre det på.
Multitasking øker
En rapport fra Microsoft viser at antall Teams-møter globalt har gått opp med 153 % – men 42 prosent tar unna andre arbeidsoppgaver mens de deltar på Teams-møter.
Det viser seg også at ledere er unødvendig bekymret for at folk skal være mindre produktive hjemme, faktisk er det heller omvendt.
Kimen til ekte bekymring ligger i konsekvensen: Ansatte bruker mer tid i unødvendige digitale møter – og mange av møtene har vi kun for å bevise at vi er aktive!
Kjedelige møter gir kjedelige resultater
Problemet med å jobbe med noe annet mens man er i et digitalt møte, er at menneskehjernen ikke er i stand til å fokusere på to ting helt samtidig. Derfor skjer det fagfolkene kaller “task switching”: vi bytter fokus mellom to oppgaver.
Når vi gjør dette, taper vi både tid og energi. Jo mer ulike de to oppgavene er, desto større er tapet.
Denne praksisen fører til at folk blir mer slitne, mindre fokuserte og bruker mer tid på å fullføre oppgavene sine.
Noen digitale møter burde vært en e-post
Grunnen til at folk gjør dette sannsynligvis er fordi de sitter i et møte de opplever som ubetydelig eller unyttig.
Dette vil hjelpe deg:
- Gjør det til en vane å vurdere OM dere egentlig trenger et møte, eller om møtet kunne vært en e-post.
- Ha takhøyde for at ikke alle må delta i alle møter. Hvis noe annet er viktigere, prioritér det.
- Vær fokusert og tilstede i de møtene du deltar på.
- Ta med alle ansatte på et grunnkurs i Getting Things Done (GTD). Der lærer dere grunnprinsippene for å prioritere tiden deres bedre, og gjøre de riktige tingene, alltid.