Denne artikkelen om Nybegynnerfeil ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 12.01.2014. Se oversikt over alle publiserte artikler her.
Forrige fredag ga jeg følgende utfordring på twitter: – Forbereder neste søndags spalte i Aftenposten. Hvilket aspekt av Getting Things Done – metodikken skal jeg skrive om? Hva vil du vite?
Et spørsmål jeg fikk var: “- Hvordan kan man unngå “newbie”-feil når man prøver å strukturere sine oppgaver og tid? Selv har jeg en tendens til å dytte for mange oppgaver inn på en dato. Ender alltid opp med å måte måke dem over til neste dag.” @svorsk.
En de fellene jeg ser nybegynnere gå i, er at de blander gamle vaner med de nye vanene de forsøker å etablere. Dette ser ut til å være tilfelle her.
Avtalebrudd
Noe du kanskje ikke tenker på, er at når du lager et forfallstidspunkt for en oppgave du skal utføre, så inngår du en avtale med deg selv. Bryter du så denne avtalen, vil dette oppleves på samme måte som når du bryter en avtale med andre. Det er ikke uvanlig å oppleve skyldfølelse og skam i en slik sammenheng.
Dersom du i tillegg har en urealistisk optimisme i forholdt til hvor mye du kan klare å gjøre, vil du oppleve at du feiler litt hver gang du må flytte ting til neste dag.
Hvordan lykkes?
Neste handling er et begrep i metodikken, og er hva man før kalte en oppgave. Neste handling forutsetter at:
- Den er en fysisk handling.
- Den er det neste du må gjøre for å komme videre.
Beste praksis er å kun ha én Neste handling per prosjekt. Om du starter med å brainstorme et prosjekt, og finner 20 Neste handlinger, så skriv ned kun én av dem på oppgavelisten. Resten plasserer du i notatfeltet til prosjektet. Når du har utført denne ene Neste handlingen, henter du en ny fra notatfeltet.
På den måten vil alle prosjekter kun ha én Neste handling. Du kan dermed hver dag enkelt bestemme deg for hva som skal få din oppmerksomhet i dag. Se gjerne over kalenderen først, slik at du vet hvor mye tid du har til rådighet.
Lykke til!
Morten P Røvik – @mortenrovik