Glem det!

Gelm det! Aftenposten 30-03-3014
Gelm det! Aftenposten 30-03-3014

Denne artikkelen om  Glem det! ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 23.03.2014. Se oversikt over alle publiserte artikler her.

Har du noen gang vært skikkelig stressa over alt du har å gjøre? Løpt litt rundt deg selv uten helt å vite hvilket bein du skal stå på? Hva gjør du da for å komme ut av det?

Muligens setter du deg ned og skriver alt ned på en liste. Og kanskje opplever du da at du får litt mer oversikt og kontroll – slik at du lettere kan prioritere hva du skal gjøre først?
Du er i så fall i godt selskap – det er nemlig slik vi mennesker er skrudd sammen.

Å få ting ut av hodet og plassert et sted der du kan se på det – dette er et av grunnprinsippene i Getting Things Done metodikken.

Hva gjør du om du skal ha med deg noe på jobben morgenen etter? Dette ”noe” er for stort til å putte i vesken – og altfor viktig til å glemmes. Mange svarer at de setter tingen foran døren slik at de ser den på vei ut. Og når jeg spør: – Hvorfor gjør du dette? svarer de ofte: – Fordi jeg ikke skal glemme det. Og det er riktig. Men dette er kun en del av sannheten. De gjør nok også for å glemme.

For hva hadde skjedd om du ikke hadde satt denne tingen foran døren? Du hadde kanskje blitt liggende og minne deg selv på det: – Nå må jeg ikke glemme å ta den med meg. Og du hadde muligens sovet litt dårligere?
Du setter den nemlig foran døren nettopp for at du skal kunne glemme den. Glemme den helt fram til det øyeblikket du trenger å se den. Ikke før og ikke etter, men akkurat når du trenger å se den.
Dette er også en av grunnprinsippene for metodikken. Få påminnelser om hva du skal gjøre, når du skal gjøre det, der hvor du faktisk kan gjøre det. Glem det frem til da.

Det er selvsagt mer kompleksitet enn dette i metodikken. Men en av tankene er altså å plassere alt du må huske på i et trygt system, for dermed å kunne glemme det hele – med god samvittighet.

Glem det!

Min utfordring til deg; start hver morgen med 15 minutter mental vareopptelling – sett denne rutinen inn i kalenderen med varsling. Tøm hodet for ting du kanskje må gjøre noe med. Tenk nok til å kunne vite hva den Neste handlingen du må gjøre er, om noe. Og skriv resultatet på en liste du ser på senere.

Og se om du ikke da får flere ting gjort – og stresser mindre.

Lykke til!

Morten P. Røvik

Book et møte

Klikk for å finne et tidspunkt som passer deg
og book et møte direkte med Morten Røvik.
Portrett Morten Røvik Aftenposten
Morten Røvik - Senior Master Trainer
Skroll til toppen